دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰

مدیرکل کتابخانه‌های استان خبر داد؛

برگزاری جلسات محفل ادبی «چکامه‌ی رمضان» در مساجد مازندران

گفت و گوی خبری پایان سال 1402 با مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران

مدیرکل کتابخانه‌های استان با اشاره به فعالیت های کتابخانه‌های مازندران در سال جاری، از برگزاری محفل ادبی «چکامه‌ی رمضان» در مساجد استان خبر داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های استان، صبح شنبه (۲۶ اسفند ۱۴۰۲)، طی یک گفت‌وگوی خبری، با ارائه‌ی گزارش و مرور فعالیت های انجام‌شده‌ی کتابخانه‌ها طی سال جاری، از برگزاری محفل ادبی «چکامه‌ی رمضان» ویژه‌ی بهار قرآن در مساجد چهار نقطه‌ی مازندران، ساری، جویبار، قائم‌شهر و سوادکوه خبر داد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان با بیان اینکه محفل ادبی «چکامه‌ی رمضان» با محوریت خوانش اشعار مرتبط و مناسبتی نظیر ماه مبارک رمضان و شب قدر در مساجد چهار شهرستان مازندران برگزار می‌شود، گفت: طی برگزاری این محفل، شاعران و اهالی ادب بومی به‌منظور ترویج فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السّلام، آشنایی عموم مردم با معارف رمضان، ثَقلِین، خداشناسی و بندگی بصورت منظوم، به خوانش اشعار فارسی و بومی آئینی می‌پردازند.

وی با اشاره به برگزاری برخی نشست‌های انجمن یا شورای اداری شهرستان‌ها و برنامه‌های فرهنگی در شهرهای کوچک نظیر محفل ادبی «غزلِ خون» سرخرود، افزود: هدف ما تمرکززُدایی است تا شهرهای کوچک نیز به تناسب شرایط، استحقاق اجرای برنامه‌ها را داشته باشند.

مهدیان‌پور تصریح کرد: در زمینه‌ی توسعه‌ی زیرساخت‌های کتابخانه‌ای، امسال توانستیم ۶ کتابخانه افتتاح کنیم که چهار باب، روستایی و ۲ مورد هم در بند بانوان و آقایان ندامتگاه آمل بود.

این مسئول همچنین یادآور شد: نخستین پیشخان کتابخانه‌ای را در روستای ریحان‌آباد گلوگاه افتتاح کردیم. افزون‌بَر آن، افتتاح کتابخانه‌ی روستای دَنگ‌ِسَرک نکا هم نخستین تجربه‌ی همکاری مشترک میان اداره‌کل کتابخانه‌های استان، دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران و خیّران بود و اتفاق خوبی در راستای مردمی‌سازی محسوب می‌شود؛ چراکه مردم و دهیاران برای افتتاح این کتابخانه ورود کردند.

مهدیان‌پور با تأکید بر لزوم اجرای عدالت فرهنگی و مطالعاتی، اظهار داشت: کتابخانه‌های روستایی را هم‌سطح با امکانات کتابخانه‌های شهری احداث کردیم و ادامه می‌دهیم و آنچه از خدمات و امکانات در کتابخانه‌های شهری وجود دارد در کتابخانه‌های روستایی نیز در نظر می‌گیریم.

وی با بیان اینکه در هچیرود شهرستان چالوس کتابخانه نداشتیم، که در راستای عدالت فرهنگی، امسال کتابخانه‌ی هچیرود هم بهره‌برداری شد، خاطرنشان کرد: با افتتاح این ۶ کتابخانه، مجموع کتابخانه‌های مازندران به ۱۲۳ باب افزایش یافت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با اشاره به فعّالیت‌های ترویجی عنوان کرد: در دوازدهمین جشنواره‌ی کتابخوانی رضوی، هشت برگزیده‌ی ملّی و ۱۸۱ برگزیده‌ی استانی داشتیم؛ با برگزاری کارگاه‌های داستانک‌نویسی، در ۶ رشته‌ی جشنواره‌ی کتابخوانی رضوی، ۶ برگزیده‌ی مازندرانی در سطح کشور، رتبه‌ی نخست را کسب کردند.

این مسئول با بیان اینکه برای انتخابات هم برنامه‌های ویژه در کتابخانه‌ها اجرا کردیم، افزود: پویش پرچم دوست‌داشتنی، عکس رأی اولی‌ها و نشست‌های هم‌اندیشی باعنوان "گفتمان نو"، برنامه‌هایی بود که جهت افزایش مشارکت آحاد جامعه در انتخابات برگزار شد.

مهدیان‌پور از ایجاد انجمن خیّرین کتابخانه‌ساز و ترویج کتابخوانی مازندران خبر داد و گفت: انجمن را با ساختار جدید راه‌اندازی کردیم. برنامه‌های ترویجی، از گزینه‌هایی است که به ساختار جدید اضافه شده و مازندران جزو پنج استان نخستی است که نسبت به راه‌اندازی این ساختار اقدام کرده است.

وی ادامه داد: ۳۰ پروژه‌ی کتابخانه‌ای نیمه‌تمام در سطح استان وجود دارد که از سال ۱۳۹۰ کلنگ‌زنی شده‌ و برای اتمام و بهره‌برداری، نیازمند کمک مردمی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اذعان کرد: نوجوان مازندرانی برگزیده‌ی جشنواره‌ی هدهد سفید، ضمن دریافت جایزه‌ی خود از وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، مسئله‌ی کتابخانه‌ی مرکزی را با وزیر در میان گذاشت؛ افتتاح کتابخانه‌ی مرکزی مازندران، یک مطالبه‌ی ملّی است.

این مسئول با بیان اینکه نخستین جشنواره‌ی نقّالی را در کتابخانه‌های عمومی با هدف شناسایی کودکان و نوجوانان فعّال این زمینه برگزار کردیم، افزود: این جشنواره، سال آینده هم به‌مناسبت پاسداشت فردوسی بزرگ برگزار خواهد شد.

مهدیان‌پور با بیان اینکه کتابخانه‌ی سبز ساری سال ۱۳۹۸ کلنگ‌زنی شد و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: این پروژه به مرحله‌ای رسیده که می‌بایست برای جمع‌آوری آب باران و استفاده از سیستم روشنایی خورشیدی، اقداماتی انجام شود که همسو با حفظ محیط زیست باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اظهار داشت: مقدماتی جهت تعامل با اداره‌کل برق مازندران برای استفاده از پنل‌های خورشیدی و جمع‌آوری آب باران از طریق مخازنی که در جوار کتابخانه قرار دارد، فراهم کردیم تا امکانات نامبرده برای کتابخانه، مورد استفاده قرار گیرد؛ هدف ما، داشتن کتابخانه‌ی سبز است، نه اینکه فقط عنوان آن را یدک بکشیم.

برگزاری جلسات محفل ادبی «چکامه‌ی رمضان» در مساجد مازندران

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 1 =